"אין סיכוי שזה יצליח" #1 | סיפור האהבה בין אמזון לוול-סטריט – עד מתי?

תוכן עניינים

"אלא שקצב הצמיחה הזה אינו יכול להימשך. סיפור האהבה בין אמאזון לוול סטריט, יש להניח, יפסק מתישהו"

" מומחים סבורים כי המודל העסקי של אמזון אינו מציאותי ואין לו סיכוי להגיע לרווחיות משמעותית. "
כך התחילה אחת הפסקאות במאמר הכלכלי (קישור בסוף) המציג את פעילותה של חברת מכירת הספרים והתקליטורים באינטרנט אמאזון.

בקצרה המאמר מסביר כיצד למרות הבום הכלכלי והרווחים העצומים של אמאזון בתחילת דרכה היא כאמור כנראה תסיים את דרכה כעוד חברת ספרים ב"אינטרנט" שנלחמת בתותחים הכבדים, ונכשלה.

מדוע מומחים לא האמינו במודל העסקי של אמאזון באותה התקופה, למרות שהיא הניבה רווחים, היה לה את הפוטנציאל עם חנות האינטרנט הגדולה בעולם למכירת ספרים וגם את הגב של וול סטריט שהאמינו בהם?

היו מספר סיבות שמוצגות במאמר, אבל אפשר לחלק אותם ל3 סיבות עיקריות מדוע אמאזון האלה לא יצליחו מול החברות הגדולות.

1. " ורווחים? מה פתאום. אמזון מפסידה על כל תקליטור שהיא מוכרת "

החשש העיקרי היה שלמרות שאמאזון תמכור מליונים של ספרים ותקליטורים, היא לבסוף תיפול כיוון שהרווח שלה הוא מועט, לא קיים או אפילו מפסידה על כל מוצר שהיא מוכרת. אז למה בזוס, מנכ"ל אמאזון, ידע שהוא יצליח?

" ומנצל את העובדה שבשוק חושבים שזה בסדר שחברות אינטרנט מפסידות כסף, העיקר שהן מוכרות. " –
יש מודל עסקי בתחום השיווק שמסביר שלפעמים עדיף להתרכז בצמיחת קהל העסק מאשר הרווח הקרוב. זה אומר שבזוס באותה התקופה האמין שעדיף שרווחי החברה יהיו מועטים יותר, בשביל שאנשים התרגלו לקנות באינטרנט רק עם אמאזון, וכתוצאה מכך שכולם מכירים אותנו ולא אף אחד אחר, אנחנו נרוויח הרבה יותר כסף בעתיד הקרוב.

אפשר לראות זה כיום אצל חברות כמו טוויטר וסנאפצ'אט שבעצם מפסידות כסף, על מנת שעוד 3-5 שנים הם ירוויחו בענק כי כולם מכירים אותם.
" אנו מעוניינים להיות הרכישה הראשונה שלהם ולפתח איתם קשר עמוק מאוד " – לכן, בזמן שכולם הסתכלו על אמאזון כחברה ענקית שבקרוב תיפול כי אינה מרוויחה, בזוס הסתכל עליה כמעצמה, שבעתיד תשלוט על תחום המסחר האינטרנטי.

2. " אמזון נמצאת בתפר שבין שני מודלים עסקיים אפשריים, וזאת בדיוק הבעיה. "

ג'ף בזוס לא רצה למכור ספרים ותקליטורים בלבד, אלא גם רצה להיות זה שמאחסן אותם, שולח אותם, מנהל את המלאי. הוא רצה שאמאזון תשלוט בהכל (אפשר לראות זאת כיום עם AWS – שירותי הענן של אמאזון, סדרות – Amazon prime, הסייעת הוירטואלית – Alexa ועוד רבים.)

החשש שהיה שהוא רוצה הכל, ובגדול. שאם הוא יתרכז רק באינרנט יצליח בענק, אך אם ינסה להניח את כף רגלו בתחום האונליין והתחום הפיזי סופי לאבדון, כיוון שהוא לא יעמוד עם המשאבים והתמיכה של התותחים הכבדים.

3. " המתחרים שיכולים לנגוס בנתח השוק שלה בעזרת אסטרטגיות ממוקדות, כמו שמיקרוסופט ואינטל עשו ליבמ שניסתה להיות הכל בשביל כולם. "


ובהמשך לסעיף לעיל ניתן לראות את החשש שמי שמתערב ביותר תחומים, יוצר יותר אויבים, או כמו שכותב המאמר מסביר לנו – "שניסתה להיות הכל בשביל כולם".

אמאזון רצתה לשלוט בהכל, והחשש היה שחברות גדולות מכל התחומים – הייטק, קימונאות, ספרים ועוד, ישתפו פעולה יחדיו בשביל לעצור את השחקן החדש שמנסה לנצח בכל תחומי המגרש.

אין סיכוי שזה יצליח #1 – סיכום.

אם החששות באותם ימים היו מוצדקים או שמא מופרכים, על דבר אחד אי אפשר להתווכח. אם אתם מאמינים בחברה שלכם, תאמינו בה עד הסוף וללא פשרות. המומחים לרוב טועים, ומי שנשארים כמנצחים הם אלו שאף אחד לא האמין בהם.

הציטוט הנבחר לפרק ה#1 של הסדרה:

" לא הלכתי להרווארד אבל החבר'ה שעובדים אצלי כן " – אילון מאסק.

קישור למאמר לעיל:

לחצו כאן